To main content
Norsk
Publications

Vehicle collisions and wolf predation : challenges in the management of a migrating moose population in southeast Norway Dissertation for the degree of Doctor Scientiarum

Doctoral dissertation
Year of publication
2003
External websites
Cristin
Omtale
Involved from NIVA
Hege Gundersen
Contributors
Hege Gundersen

Summary

Avhandlingen omfatter studier av to av de viktigste dødsårsakene på elg i Norge: Trafikkpåkjørsler og predasjon fra ulv. Det pekes på hvilke ulike faktorer som gjør at elg blir påkjørt. Dette er for eksempel faktorer knyttet til klima, landskapsformer,tid på døgnet og tid på året. Analyser av ulike tiltak mot påkjørsler viser at både gjerder, fôring i sidedaler og vegetasjonsrydding kan være effektive tiltak for å redusere elgpåkjørsler. Vinterfôring av elg kan dessuten være et effektivt tiltak for åredusere beiteskader på furu. Dersom en ulvestamme etablerer seg i et elgområde, kan dette over tid få store konsekvenser for rekrutteringen i den lokale elgstammen. Hvis predasjonen kommer i tillegg til andre viktige dødelighetsfaktorer, for eksempelbil- og tog-påkjørsler, vil sannsynligvis den lokale elgstammen minke betraktelig over tid dersom elgjakten fortsetter som før. Tre ulike tilnærminger for å beregne ulvepredasjon er vurdert. De tre metodene er basert på jegerobservasjoner, flytellinger og radiotelemetri og har ulike fordeler med hensyn til kostnader og presisjon. Størstedelen av arbeidet er utført på en elgstamme i Koppangområdet i Hedmark, hvor et stort antall elg dør hvert år på vei og jernbane, og hvor ulven siden 1996 har forsynt seg av den lokale elgbestanden. Avhandlingen gir et godt utgangspunkt for videre utvikling av forvaltningsmodeller, og tilfører kunnskap til elgforvaltningen når bestandsstørrelser skal estimeres og jaktkvoter fastsettes. Arbeidet med avhandlingener gjort i perioden 1998-2003, delvis ved Universitetet i Oslo og delvis ved Høgskolen i Hedmark, avdeling Evenstad. My aim in this synthesis is to focus on the different causes of mortality on a migratory moose population in southeastern Norway, with special attention on vehicle accidents (Paper III, Paper IV) and wolf predation (Paper V). In addition, I will evaluate some of the remedial actions available for solving a few of the conflicts related to high moose densities. Hence, I present a paper on how supplemental feeding during winter may act to prevent forest damage by modifying moose spatial distribution (Paper I). Feeding stations may also reduce vehicle accidents in cooperation with other mitigative efforts (Paper II). Further, I will evaluate how various mortality factors, in combination with moose seasonal migration may affect the performance of a moose population inside a wolf pack territory. Besides giving a summary of the various papers presented below, my primary aim with this synthesis is to present estimates of demographic parameters essential for the development of management models.