
FerryBox
NIVAs FerryBox-systemer forvandler vanlige skip i nyttetrafikk til «undercover» forskningsfartøyer som bidrar med verdifulle miljøovervåkningsdata.
Skipene utstyres med en sensorpakke som i sanntid overvåker viktige oseanografiske parametere som temperatur, salinitet og oksygenkonsentrasjon.
NIVA har i løpet av de siste 20 årene utstyrt en rekke skip i nyttetrafikk med såkalte FerryBox-systemer. FerryBox-nettverket er en del av den Nasjonale forskningsinfrastrukturen NorSOOP.
Informasjonen vi genererer ved å bruke FerryBox blir brukt i en rekke nasjonale og internasjonale forsknings- og overvåkingsprosjekter. På kartet under kan du se en oversikt over våre nåværende ruter i Nord-Europa. I tillegg har vi installert FerryBox på skip som går mellom Arktis og Antarktis, langs de nord- og sør-amerikanske kontinentene.
NIVA har FerryBox-systemer på en rekke skip i nyttetrafikk i Nord-Europa. De fleste av skipene våre er passasjerferjer. Vi har også FerryBoxer på enkelte lasteskip, som SC Connector og MS Norbjørn.
MS Color Fantasy går i rute mellom Oslo og Kiel og er i Oslofjorden annenhver dag. Dette skipet er vår yndede forsøkskanin og det er her vi pleier å teste og utvikle nye sensorer og prøvetakningsplattformer. For øyeblikket jobber vi med innfasing av sanntidsovervåkning av planteplankton med en form for automatisert mikroskop og næringsstoffer, mer om dette kommer snart!
MS Color Hybrid er vår nyeste rute og vårt andre skip i Oslofjorden. Color Hybrid går mellom Sandefjord og Strømstad, og på sin vei passerer det gjennom både Færder- og Ytre Hvaler nasjonalpark. Skipet gjør to til tre overfarter daglig.
SC Connector er et lasteskip som går i rute mellom Norge, Nederland og Storbritannia i Nordsjøen (opereres i samarbeid med Rijkswaterstaat og Deltares, Nederland). Dette skipet er spesielt, ved at det delvis drives av seil!
MS Norrøna går i rute mellom Hirtshals (Danmark), Torshavn (Færøyene), og Seydisfjordur (Island) i Nord-Atlanterhavet (opereres i samarbeid med Faroe Marine Research Institute).
MS Richard With og MS Trollfjord går i Hurtigrute-tjeneste mellom Bergen og Kirkenes, Oslo og Nordkapp, og Bergen og Longyearbyen. Turen Bergen-Kirkenes varer omtrent 5 dager.
MS Norbjørn er et lasteskip som går i rute mellom Tromsø og Longyearbyen i Barentshavet. Det er den nordligste skipsruten i verden.

FerryBox-systemet måler hvert minutt temperatur, saltinnhold, oksygen, klorofyll-a fluorescens og turbiditet på fire til syv meters dyp langs skipets faste rute. Dette tilsvarer en måling ca. hver 500 meter. Skipene har også muligheter for automatisk prøvetagning av vannprøver for videre analyse i laboratoriet. Noen av skipene har også avansert utstyr for måling av blågrønne alger, havforsuring (pH og pCO2), og sensorer på dekk for meteorologiske målinger og måling av sol-innstråling og refleksjon fra havflaten. Dataene som genereres overføres til NIVA i sanntid. På figuren under kan du se hvordan Color Fantasy som går i rute mellom Oslo og Kiel er utstyrt med sensorikk.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer informasjon om FerryBox.